شعار سال و آنچه کردیم و نکردیم/ حمایت از کالای ایرانی

بدون تردید پیش از شروع هر حرکتی برای تحقق شعار امسال باید از خود بپرسیم که در سال‌های گذشته چگونه رفتار کرده‌ایم؟ دلایل ناکامی در رسیدن به اهداف تعیین شده در سال‌های قبل چه بوده است؟ 

یک‌سال دیگر گذشت و با شروع بهار انتظار داریم روحی تازه در کالبد فعالیت‌های اقتصادی نیز دمیده شود. باید اشتباهات گذشته را تکرار نکرده و خطاها را جبران کرد. فضای کسب‌وکار نیاز به انگیزه بیشتر برای تداوم حیات خود دارد. امسال با هدف حمایت از کالای ایرانی می‌تواند نویدبخش روزهایی بهتر باشد.

ترسیم هدف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن در افق یک‌ساله همراه با امید و همدلی، از کارکردهای تعیین شعار سال است. این اقدام اما متاسفانه در سال‌‌های اخیر در چنبره رفتارهای غلط و برخوردهای تشریفاتی اسیر شده بود. همراهی آمیخته با شعار و تشریفات اداری دامنه اثربخشی این حرکت را محدود کرده و امید به هم‌افزایی در سطح ملی را برآورده نساخته است. به نظر می‌رسد از همین ابتدای سال با تغییر زاویه نگاه و ابراز رفتاری دیگرگونه قادر به ایحاد تغییری معنادار در کارنامه سالانه خود باشیم.

در حالی‌که توجه به شعارهای سالانه بیشتر معطوف به اصل شعار است و عموم مسئولان تلاش می‌کنند در حوزه کاری خود همراهی با آن را نشان دهند، توجه به پاره‌ای جنبه‌های دیگر می‌تواند راهگشا باشد. روشن است که بدون نگاه به گذشته نمی‌توان راهی مناسب به سوی آینده روشن برداشت. بدون تردید پیش از شروع هر حرکتی برای تحقق شعار امسال باید از خود بپرسیم که در سال‌های گذشته چگونه رفتار کرده‌ایم؟ چه خطاهایی کرده و برای جبران آنها چه برنامه‌ای داریم؟ دلایل ناکامی در رسیدن به اهداف تعیین شده در سال‌های قبل چه بوده است؟ ساختارهای اجرایی و رفتاری ما تا چه اندازه در ناکامی‌ها سهم داشته و برای بهبود این ساختارها چه اقدامی کرده‌ایم؟ و از همه مهمتر اینکه بدون فرافکنی و احاله مسئولیت به دیگران و پدیده‌هایی به نام دولت و نظام، تک‌ تک ما به عنوان افراد حاضر و زنده در این جغرافیا چه کرده‌ایم و عملکرد خود را چگونه ارزیابی می‌کنیم؟

ترجیح آن است که از وظایف و مسئولیت‌های فردی‌مان نگوییم تا در مسیر موعظه اخلاقی نیفتیم؛ همچنین باید و نبایدهای برنامه‌ریزی و عملکرد دولت و سایر قوا را هم به کناری می‌گذاریم تا درگیر کلی‌گویی نشویم؛ اما می‌توانیم و باید بپرسیم که کسب‌وکارهای خرد و کلان حاضر در کشور که دست کم در حوزه فعالیت خود استقلال رای و عمل دارند، برای عملی شدن هرکدام از شعارهای سالانه چه کرده‌اند و خود را برای شعار سال جدید چگونه مهیا ساخته‌اند؟ یا مثلا به شعار اصلاح الگوی مصرف یا پاسخگویی چقدر عمل کرده‌اند؛ بلکه لازم است صاحبان کسب‌و‌کارها از خود بپرسند که خود و سازمان تحت امرشان را چقدر برای تغییر و  همراهی با حرکت‌های اجتماعی و اقدامات ملی آماده کرده‌اند؟

اگر خواهان تغییر هستیم، اگر به دنبال رفع مشکلات و ایجاد تحول در زندگی فردی و جمعی هستیم، اگر در اندیشه و بیان‌مان به شکلی مستمر خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم و پرسشگرانه به دنبال چرایی ناکامی‌ها و واماندگی‌هایمان هستیم، باید دریافته باشیم که هر آنچه از این رهگذر یافته‌ایم نسبتی مستقیم با میزان آمادگی‌مان برای تغییر و بهبودی داشته است. به عنوان تک تک افراد جامعه، یا در مقام صاحب یک کسب‌وکار، یا در جایگاه مدیر، یا کارگزار اجرایی و . . . باید سازمان فکری و نظام رفتاری خود را به نحوی تربیت کنیم که ورای شعارها، پذیرای تغییر و بهبودی و همگامی با اقدامات جمعی و ملی باشد. به خودمان یادآوری کنیم که موقعیت فعلی تک تک ما محصول همه آن کارهایی است که کرده و نکرده‌ایم. توجه به این موارد زمینه تحقق شعارهای سالانه را فراهم می‌سازد.

مهران امیری – مدیر فناوری شتابدهنده نوتاش

مطالب پیشنهادی
تماس با ما

در هر زمان می توانید با ارسال ایمیل با ما در تماس باشید

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

عبارت مورد نظر خود را وارد نمایید و سپس کلید Enter را جهت جستجو فشار دهید.